lördag 10 november 2012

Julby som lyktor * Christmas Village Lanterns


 Ibland går jag in i en kreativ process som bara växer och utvecklas och nästan tar över hela mitt tankeliv. Det händer inte alltid men ibland, som nu med mina papperslyktor. Just nu känns det som om jag skulle kunna göra hur många olika varianter som helst, idéerna poppar upp i alla tänkbara situationer. Det kommer att gå över, så är det alltid, men det är ett ganska härligt flöde att befinna sig i.

Så nu har jag gjort en julby och denna gången var jag bara tvungen att använda färger, för det är mycket av vad julen handlar om för mig. Jag har gjort ett hotell, en station, ett postkontor, en leksaksaffär och ett bageri. Fem kändes som ett hanterbart antal, men jag hade kunnat göra hur många till som helst: en restaurang, ett apotek, en brandstation, en lanthandel...

Sometimes I get caught up in at creative process that just continues to grow and almost takes over my whole mind. I does not happen often, but sometimes, like now with the paper lanterns. New ideas pops up in my head in all kinds of different situations. I will pass as always, but it is kind of a nice flow to be a part of.

Now I have made a Christmas Village and this time I had to use colors, because that is what Christmas is about I think. I made a Hotel, a Station, a Post Office, a Toy Shop and a Bakery. Five was a good number but i could have done many more: a restaurant, a pharmacy, a fire station, a country store...



  The Christmas Village and other lanterns are now available 


Jag brukar teckna på ganska kraftigt papper (160 g) avsett för laserskrivare. Först använder jag blyerts och sen fyller jag i med permanent svart penna. Därefter målade jag med akvarellfärger.

I usually draw on quite thick paper (160 g) made for laser printers. First I draw with graphite and then with a permanent marker. After that I used aquarelle paint to color the buildings.






8 kommentarer:

  1. ÅH, så superfina! Vilken talang, och bra tips, men frågan är när man ska hinna....:)
    Skön söndag på dig!

    SvaraRadera
  2. Wow, så fint du har gjort, snacka om att man blir inspirerad och fantasin fladdrar iväg till en pepparkaksstad med sådana fina hus som man kan ha värmesljus i......det här måste jag komma ihåg tills det blir dags för att baka pepparkakshus!
    Ha en härlig lördags kväll.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Wow!!! Det är ju helt galet fint. Såna vill jag oxå prova att göra.
    Tack för inspirationen!
    Ha en trevlig fortsättning på helgen!

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  4. Otrolig! Så fint och snyggt! Älskar dem!
    Ullis

    SvaraRadera
  5. Jag försökte göra en Amsterdam-gata i går kväll på samma sätt som du har gjort de här men jag glömde att jag är usel på att rita så det blev bara pinsamt...
    Vad använder du för lampor i förresten? Är det någon slinga eller är det små separata? Men idén med en liten stad var ju underbar! :)

    SvaraRadera
  6. åh de är ju alldeles underbara! Ska visa dessa för mina elever och se om det är någon som blir sugen på att göra en egen stad :)

    SvaraRadera
  7. Dina lyktor är fantastiska, blir så inspirerad att göra något liknande

    SvaraRadera
  8. You can follow the latest hairstyles with us

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...