måndag 19 januari 2015

Sneak peek Turkish Lantern


I helgen påbörjade jag arbetet med en turkisk lykta, efter tips från en av mina trognaste kunder på Etsy. Jag tände direkt på idéen och såg genast runda kupoltak och mustiga orientaliska färger.

Det är många steg som ska gås igenom varje gång jag gör en ny lykta. Först research av bilder på de objekt jag vill ha med på lyktan, sedan en skiss och därefter en svartvit teckning i tusch av hela motivet. Jag använder mig av den gammaldags metoden: papper och penna. Jag har flera gånger funderat på en ritplatta men inte klarat av att ta steget än. Det handlar både om gamla vanor men också en otålighet som gör att jag inte har tålamod att lära mig en ny teknik. Kanske håller på att bli en gammal hund?

This weekend I have been working on a Turkish lantern. The idea originally came from one of my best customers on Etsy. I immediately thought it was a brilliant idea.

There are a lot of steps in making a lantern. First I do a lot of research to find pictures of the buildings and sights I want on the lantern. Then I make a sketch and after that the actual drawing in black and white. You might call me old fashioned but I prefer to work with pen and paper. I have thought of getting a tablet but it is hard to get rid of old habits and it takes time lern new techniques. I do not have the patience for that right now.


Efter att ha gjort en svartvit variant bestämde jag mig för att även göra en färglagd version.

After I had made the black and white version, I decided to make coloured version as well.





2 kommentarer:

  1. Wow! Vilka fantastiska teckningar! Helt makalöst fina. Och har man varit i Istanbul känner man igen sig direkt.

    SvaraRadera
  2. Jättefint! Föredrar också att rita för hand...känslan sitter liksom där, tycker också det digitala känns som ett obekvämt steg att ta

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...