lördag 8 september 2012

Sommarens bästa matredskap * Barbecue wok pan


Mitt bästa sommarredskap är en wokpanna till grillen - grönsakerna blir så otroligt goda! I wokpannan grillar jag grönsaker, exempelvis zucchini, paprika, lök, körsbärstomater och champinjoner.
Innan grönsakerna hamnar i pannan marinerar jag allt tillsammans i en plastpåse i minst en timme. Körsbärstomaterna brukar jag dock inte blanda i, eftersom de behöver så lite tid på grillen. Jag brukar höfta ihop en marinad bestående av olivolja, japansk soja, vitlök, peppar, salt, honung och sweet chilisås. Särskilt zuccinini och champinjoner drar åt sig av marinaden och får underbar smak. Dessutom ger de mer smakrika grönsakerna - som lök och paprika - smak åt de andra. 

Jag brukar ställa pannan direkt på gallret och hälla i alla grönsaker tillsammans med marinaden. Det ska vara riktigt hett så se till att det finns ordentligt med glöd under. Sedan rör man runt i härligheten med jämna mellanrum tills champinjonerna känns klara. Körsbärstomaterna lägger jag i de sista fem minuterna, annars spricker de.

Tips: Min första wokpanna köpte jag för flera år sedan. Detta är min andra och den fyndade jag för halva priset på ICA Maxi för ett par veckor sedan.

My best barbecue tool is my wok pan - it makes the vegetables so delicious! I use all kinds of vegetables: zuccini, pepper, onion, cherry tomatoes  and mushrooms. I usually marinade the veggies in a plastic bag at least for an hour befor frying them, all of them but the cherry tomatoes. The marinade is a mixture of olive oil, japanese soy, pepper, salt, garlic, honey and sweet chili sause. Especially the zuccini and the mushrooms absorb the marinade and taste wonderful. I have also noticed that the vegetables with more flavour - like onion and pepper - give taste to the other ones.

When using the wok pan I just put it on the barbecue and pour in the vegetables with the marinade. Make sure it is really hot - I use a charcoal barbecue because I low the taste of real smoke. Stir reguarly until the mushrooms are done. The cherry tomatoes goes in the last five minutes, or they burst.

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...