söndag 2 september 2012

Gräver ner skatter * Burying my treasures


För någon vecka sedan fick jag en massa stora, fina plantor från min mammas trädgård. Iris, liljor och löjtnantshjärta var bara några. Det är alltid härligt att få växter, problemet är bara att de ska planteras också. I mitt fall innebär det att jag måste gräva en helt ny rabatt utmed vår nybyggda altan. Något som ytterligare försvårar det arbetet är att jorden där består till 90 procent av lera. Hårt packad lera utspädd med makadam. Det innebär att jag måste gräva en djup grop, bära bort all lera och ersätta den med matjord. Matjorden tar jag från ett nedlagt grönsaksland och lerjorden hamnar där istället. Snacka om återvinning och snacka om tungt arbete! Men det kommer bli bra. Plantorna är jättestora och fina så förhoppningsvis hinner de etablera sig ordentligt redan nästa vår och sommar.

Some week ago I got a bunch of large plants from my mothers garden. Among others there were iris, lilies and bleeding hearts. It is wonderful to get new plants. The only problem is that they need to be planted. In my case that means digging a completely new flowerbed along the side of our new patio. Something that makes that work even harder is the fact that there is about 90 percent clay in the soil. Hard clay mixed with macadam. That means I have to dig a large deep hole, carry away the clay and then replace it with the soil from my old vegetable garden. Talk about recycling and hard work!


Jag har gjort små skyltar och satt vid varje planta för att veta till våren vad det är som kommer upp.

I have made small signs for every plant.


Vildvinet sattte jag tidigare i sommar. Förhoppningsvis kommer det att klättra högt upp på altanens stolpar nästa år.

I planted the vine earlier this summer. Hopefully it will climb high on the patio next year.

.





3 kommentarer:

  1. Är inne å kikar här med jämna mellanrum. Inläggen om trädgård inspirerar. Trädgård är ju också en av våra mödrars gemensamma intressen. Det var grävningen som satte stopp för mig igår. Kanske tar tag i det när fotbollssäsongen är över. Ta hand om dig!

    SvaraRadera
  2. Så mysigt, och vilka underbara små skyltar.
    Hade tänkt röja runt i vårt land på husgaveln idag, men regn, regn, regn....så tror jag skjuter det på framtiden.
    Hoppas ni får en riktigt skön Söndag,
    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Det blir fin glädje på vårkanten!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...