tisdag 6 mars 2012

DIY: Vårterrarium


Nu är Pysselstafetten igång igen och det har redan publicerats en hel rad fantastiska pysseltips av duktiga bloggare. Jag tar över stafettpinnen från Clara genom att bidra med ett vårterrarium. Jag använde mig av en guldfiskskål som jag hittade i mina föräldrars källare, men en stor konservburk i glas eller en glasklocka fungerar också fint.


I botten på skålen lade jag dansk sjösten, dels för att jag tycker det är vackert men också för att dränera så att man kan vattna mossan ordentligt utan att det bildas ett miniträsk. Fåglarna kommer från lådan med julgranspynt, mossan är från skogen och äggen kommer från mina hönor. När höns värper sina allra första ägg brukar de bli pyttesmå och dem har jag sparat, eftersom de är så bedårande. Äggens bo är gjort av träull men torrt gräs i en lös krans fungerar lika bra.


Först sjösten i botten alltså, sen på med mossa. Jag valde björnmossa eftersom den är tjock och har en härligt lysgrön färg.


En pinne med många grenar får fungera som träd åt fåglarna som sitter och vakar över sitt bo.


Ett enkelt och rejält påskpynt med lagom mycket kitsch och där flera av ingredienserna enkelt går att hitta i naturen!

Lycka till! 
Imorgon är det Hennihennis tur!

16 kommentarer:

  1. Åh, så fint det blev! Och det är ju lätt att variera stilen efter tycke och smak - påkskycklingar, smurfar, legogubbar, smurfar, småtomtar, rådjur... Och helt plötsligt ser jag ett STORT terrarium med flera smurfhus och smurfar framför mig... Haha!!

    Hur som helst så tycker jag att det blev superfint! :-D
    Kram!!

    SvaraRadera
  2. Åh vad fint!!

    Och det heter alltså björnmossa?! Vad bra att veta. Vi har kallat det stjärnmossa (för att det ser ut så) och studsmossa (för att den är mjuk och studsig) :)

    SvaraRadera
  3. Men så fint det blev! Gillar de färgglada exotiska fåglarna .

    SvaraRadera
  4. Det blev ju riktigt lyckat :)

    SvaraRadera
  5. å fint det blev! Pippisarna är ju bedårande! kram från oss! / emelie och elin

    SvaraRadera
  6. Så himla fint!! Absolut något jag skulle vilja testa!
    //Henrietta

    SvaraRadera
  7. Lätt och snyggt! Vilken bra idé med dränering så man kan vattna mossa för att hålla den fräch.

    SvaraRadera
  8. Vilken mysig pysselblogg! Kommer hit igen! (Hittade hit via Hennihenni)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...