söndag 18 mars 2012

Grönaste skönaste pålägget!


Inspirerad av Aly i trädgårdsprogrammet Den njutbara trädgården så satte jag vanliga gula torkade ärtor i jord för ett par veckor sedan. Så gott som genast brakade växtkraften loss och nu har jag härliga mjälla ärtskott att ha på frukostmackan och i salladen. Och inte nog med att de är fulla med klorofyll och andra nyttigheter, de är så otroligt vackra där de står och trängs i mitt köksfönster.


Jag tog en stor låda och fyllde med jord. Sen lade jag ärtor tätt ovanpå jorden, vattnade och täckte sedan med ytterligare jord, ett cirka en centimeter tjockt lager. Redan förra helgen gick de att skörda och de växter så man nästan kan se det med blotta ögat! När allt är uppätet är det bara att stoppa ner nya ärtor i jorden, som går att återanvända eftersom ärtorna i sig själva är så sprängfyllda med energi.

.

8 kommentarer:

  1. Himmel vad fina, jag köper idén direkt! b
    Betydligt godare än ärtsoppa.

    SvaraRadera
  2. Ja det är super gott!
    Gjorde likadant för en tid sedan. Det växte så det knakade! När jag tyckte de blev lite träiga. så fick hönorna de, sen var det bara att sätta nya!
    Ha en härlig Söndag!

    SvaraRadera
  3. Å vilken härlig inspirerande blogg du har:)
    Ser att du sytt lite grann, kanske är du sugen på att lära dig sy din egen tröja också. Kolla gärna in på min syblogg.

    SvaraRadera
  4. Mums fillibabba!

    Och vad kul att du var med i tidningen med pysseltips! :)

    SvaraRadera
  5. Just det, det tänkte ju jag också göra efter att jag såg det där programmet. Bra att du påminde mig! ;)

    SvaraRadera
  6. Åh... Jag har också gott om odlarlust just nu. Ska nog låta lite ärtskott samsas med mina andra små groddar och sålådor.

    SvaraRadera
  7. Mumma =) Ser fantastisk gott ut!!
    KRAM

    SvaraRadera
  8. Hur går det m dina salta citroner? Nyfiken!!
    Cecilia

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...