torsdag 20 oktober 2011

DIY Halloween: Papperslyktor * Paper lanterns


Återigen ett Halloweenpyssel med inspiration från Staterna. Där säljer de papperspåsar i olika färger - treat bags - inför Halloween. Det är säkert möjligt att hitta den typen av påsar här i Sverige också, men om det skulle misslyckas så kan man vika sina egna papperspåsar istället. Jag använde vita A3-papper som jag sedan färgade genom att spreja påsarna med två olika nyanser av akrylfärg. Enklare är att skaffa gula A3-papper så att du bara behöver spreja påsarna en gång med orange färg.

I made these paperbags myself, but of course you can use White paper treat or lunch bags.


Du behöver en stomme att vika pappret runt. Jag använde en otroligt bra bok, men en papperskartong eller liknande går ju också bra.

I folded the paper around a really good book.


Det viktiga är att pappret når omlott och att stommen är så tjock/djup att en glasburk med värmeljus eller ett gravljus får plats. Jag använder oftast gravljus utomhus eftersom de brinner så länge.

The important thing is that the paper bag is large enough for a tea light in a glass container.


Vik botten på samma sätt som när du slår in ett paket.

Fold the base as if you are wrapping a gift.



Papperspåsen är användbar till mycket mer än bara som Halloweenlykta, exempelvis som finpåse när du ger bort biscotti med kardemumma.

You can also use this tutorial to fold a pretty paper bag.


Fyll en sprayflaska med vatten och droppa i akrylfärg tills du får önskad nyans. Spreja på påsarna. Jag gjorde även en variant med höstlöv som var tänkta att lämna ljusa avtryck. Det blev ganska lyckat även om färgen letade sig in under några av löven.

Fill a spray bottle with wather and pour some acrylic paint in, till you get the color you desire. Spray on the paper bags.


 Jag målade svarta fladdermöss på en av påsarna utifrån den här mallen.

I painted black bats on one of the paper bags, using this template.




På en annan klistrade jag bokstäver...

I glued on some letters...


Lägg sand i botten på varje påse, så att de inte blåser iväg. Viktigt att tänka på är att dessa lyktor aldrig ska användas inomhus på grund av brandrisken.

Pour some sand in every bag, or they will be blown away by the wind. 


I förgrunden syns lövkorgen med ljusslinga.

I front of the lanterns you can see a glimps of the wire basket with autumn leaves and ligths.
.

5 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Blev jätte mysigt ju :)

    SvaraRadera
  2. Så snyggt det blev! Kul idé, som verkar gå ganska snabbt och göra också. Och jag gillar verkligen din fladdermusmobil, den idén tänker jag nog testa redan i helgen. Jätte fint att du hängt fladdermössen i en gren! Kul att kika in här, som vanligt, jag känner mig lite slut på pyssélidéer själv just nu och behöver massor med inspiration!
    Ha det bra!
    Ullis

    SvaraRadera
  3. Vad jättefina dom blev! smart att göra egna påsar, blev jättefina!

    SvaraRadera
  4. Snygga och lätt att göra.
    Du kommer med så roliga idéer.

    Ha en toppen vecka.
    Kram Kia

    SvaraRadera
  5. I'm going to have to do that our next Halloween. So simple, yet so striking. I love projects involving light. Thank you.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...