onsdag 28 december 2011

Hemgjord rödbetssallad


Visst är nog de flesta julborden överstökade men en god rödbetssallad är ju alltid perfekt att ha i kylen, särskilt till de överblivna julköttbullarna. I flera år köpte jag rödbetssallad men sen ett par år tillbaka gör jag min egen - för det är ju så enkelt och så mycket godare! Och jag vet vad jag har i den, något som är värt väldigt mycket för mig.

Rödbetssallad
400 g avrunna finhackade rödbetor (= en normalstor burk)
1/2 finhackad gul lök
1/2 äpple skuret i små bitar
1 dl finhackad smörgåsgurka
2-3 dl majonnäs

Blanda samman alltihop!
.

5 kommentarer:

  1. Oj så gott med hemgjord rödbetssallad!!! ha det så gott. kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Den ser godare ut än den färdigköpta, men rödbetssallad överlag är inte min grej riktigt. Inte köttbullar heller, för den delen. :)
    Det där med fridlysning tänkte vi också på när vi gick i skogen, men vi bestämde oss för att inte fundera så mycket mer över det just då. ;) Mamma googlade det när vi kom hem och det är tydligen bara en sort som är helt förbjuden att plocka, samt att det är förbjudet att sälja. Däremot ok att plocka för eget bruk, bara man låter rötterna vara. (Här finns information: http://www.lansstyrelsen.se/vastmanland/Sv/nyheter/2009/Pages/Mistel_och_lummer_ar.aspx)
    Ha en fortsatt trevlig vecka!

    SvaraRadera
  3. tack för receptet! älskar rödbetssallad, och vad kul om jag kunde göra min egen!
    Gott nytt år!
    Ullis

    SvaraRadera
  4. Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR ♥ Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Smarrigt!! hade passat bra till mina köttbullemackor!
    Kramkram till dig!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...