söndag 11 september 2011

Barn DIY: lykta av pinnar


Egentligen ville storebror bygga ett hus av pinnar. Ett runt hus med en dörröppning och toppigt tak till tomtelandskapet som han tänkt bygga upp till advent. Men när han var nästan klar med väggarna tröttnade han och jag gjorde klart det lilla som var kvar. Byggets konstruktion var ett experiment och blev lite väl vingligt så ett tak ovanpå var en omöjlighet. Därför det fick bli en lykta istället - efter godkännande av storebror givetvis.


Vi plockade ett gäng pinnar i backen bakom huset. Vi valde främst pinnar utan bark eftersom de är vackrare och skräpar ner mindre. Sonen klippte dem i någorlunda lika långa bitar.


Sen limmade vi fast pinnarna med limpistol på en pappersremsa som var lika lång som omkretsen på huset/lyktan. Storebror kom på idén att ta en lite böjd pinne och använda till dörröppningen. 
Tanken med pappersremsan var att det skulle bli lättare för ett barn att limma ihop pinnarna, eftersom vi limmade dem på pappret och inte i varandra. Tyvärr var det nog det som gjorde att hela bygget blev så vingligt. En redan ihopsatt ring i något stelare material hade nog fungerat betydligt bättre, men det hade å andra sidan blivit i krångligaste laget för en sjuåring att limma fast pinnarna på. En kompromiss kanske är en kartongremsa.
Vi sparade en bit av pappersremsan på slutet (3-4 cm), som vi limmade fast i andra änden av  så att de bildades ett runt - och mycket vingligt - litet fort.


Trots att det inte gick helt enligt planerna blev vi väldigt nöjda med resultatet, både jag och sonen. Mysiga inredningsdetaljer är en svaghet hos oss båda och med en glasburk till ljuset känns den förhållandevis brandsäker. 


 Jag tycker lyktan känns lite mystisk och får samma pirriga känsla som jag får av av boken och filmen Till vildingarnas land när jag tittar på den.

8 kommentarer:

  1. Åh, så fin! Ser jättemysig ut!

    SvaraRadera
  2. Så kreativ han är din son, det ligger visst i familjen!
    Ha det bra!
    Ullis

    SvaraRadera
  3. Storebrors idé var inte dum alls. Jag kunde direkt se huset framför mig..
    Tack för din award du gav mig, det känns hedrande.
    Jag har nu fått denna ett par ggr om och ska se vad jag hittar på med dem. Så kul läsning det var om dig!

    kram

    SvaraRadera
  4. Vilken fin idé! :-)

    Ha en skön Måndag!
    Kram Elina

    SvaraRadera
  5. Tack för din snälla kommentar!
    Vilken tur att du lämnade ett fotspår så jag kunde hitta till dig :)

    Nu måste jag ta och kika runt lite till.

    kram
    helena

    SvaraRadera
  6. En sådan spännande lykta. Verkligen mystiskt och snygg är den också. Ingen dum ide alls. Kramar i höststormen från Maria

    SvaraRadera
  7. Fin! Jättebra och rolig idé som jag sbsolut tänker testa i höst!

    SvaraRadera
  8. Så fint och bra att göra med barn. Det får jag komma ihåg.
    Kram!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...