tisdag 20 september 2011

Morgonhöns

Min urtjusiga tupp håller koll.

Mina höns har väldigt bråttom på morgonen. När de hör att jag börjar närma mig hönshuset på morgonen blir det genast liv och kackel därinne. När jag kommer in i hönsgården och går fram till luckan kan jag höra hur de trängs där innanför. Så fort jag öppnar kastar de sig ut i ett virrvarr av vingar, fjädrar och näbbar. Det är nästan så att de fastnar i öppningen för att alla ska ut samtidigt. Det har gått så långt att barnen tycker det är läskigt att släppa ut dem. För min egen del är det en av dagens höjdpunkter, lika festligt varje gång.


Allt är klart på någon halv minut.


 När de väl har rasat ut i hönsgården står alla där och stirrar på mig, helt stilla. Undrande:
"Vadå? Vill du nåt eller?"
 .

8 kommentarer:

  1. haha....vilka coola höns! :)

    kram
    helena

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är så coolt att du har höns! Så häftigt! säkert hur kul som helst också

    SvaraRadera
  3. Hihiihhih.. vilka roliga! önskar nästan jag hade några just för detta partajet! finfina bilder!
    och Ja!! hihi vad bra pizzeriatapet - kreativitetsbooster...ja precis så är det! bra att den är där. skulle ju inte nämnas leka så mycket om man hade nytapetserat men findyrtapeten..

    kramar Lycke

    SvaraRadera
  4. Å vad det verkar najs med höns! Läste i tidningen igår på tal om höns att det gjorts en avhandling på deras beteende vad gäller utmaningar och äggläggande... spännande! Är du intresserad så finns det mer att läsa här: http://www.liu.se/liu-nytt/pressmed/arkiv/1.17372?l=sv

    SvaraRadera
  5. Haha! Ytterligare en anledning till att jag skulle vilja ha höns. Det vore så mysigt. Jag förstår verkligen att du ser det som en av dagens höjdpunkter :)

    SvaraRadera
  6. Hi hi kan tänka mig det :) Hönor har ju en tendens att bara vara stilla och stirra på en. Så charmiga. Stilig tupp i gården också. Kram Maria

    SvaraRadera
  7. åhhhh - jag förstår känslan - växte upp med höns! Stilig tupp i hönsagården!

    SvaraRadera
  8. Min bror och hans familj har höns. När jag bor över är man, ja faktiskt, uppe med tuppen. Magiskt att plocka sitt eget frukost ägg :)

    Ha ha. Okej då, överdrev lite i min granlängtan ;) Men jag väntar inte så länge in i december iaf... :)

    Ha en härlig torsdag!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...