söndag 2 december 2012

DIY: Stor burklykta * Extra large tin can lantern


Jag är så förtjust i mina nya lyktor gjorda av stora burkar som en gång varit fyllda med peperoni. Jag fick dem av en snäll pizzabagare som verkade uppriktigt glad över att någon såg burkarna som något annat än sopor. "Kom tillbaka om två veckor så får du två till!"

I am so happy with my new lanterns made from old peperoni tin cans. I got them from a pizza baker wjo seemed very pleased that I saw something else than garbage. "Come back in two weeks and I will give you two more!".




Först ritade jag lite grovt upp strukturen av en snöstjärna innan jag gjorde hålen med hammare och spik.

I drew the structure of an ice crystal on the tin can befor I made the holes with a nail and a hammer.


 Jag gjorde olika snöstjärnor på alla fyra sidorna och sprejade sen burken med silverfärg.

I made different stars on each side and the sprayed the can with silver spray paint.



Blå timmen färgade även lyktan blå. På bilden har jag satt tre värmeljus och två blockljus i lyktan, men jag tror det blir perfekt att tända marschaller i dem.

In Sweden, in the winter, we have what we call "The Blue Hour": right befor it gets dark, everything in nature turns blue. And so did my lantern.
In the pictures there are three tea lights and two larger lights in the lantern, but I think it is perfect for an outdoor torch.






11 kommentarer:

  1. Så himla fina! Ett utmärkt återbrukspyssel!

    SvaraRadera
  2. I love it!!! Superfina och så bra på alla sätt!!! Måste till min pizzabagare nu...:)

    Adventskram:)

    SvaraRadera
  3. Jättefin! Såg förresten att en amerikansk sida länkat till dina fina huslyktor - jättekul!

    SvaraRadera
  4. Elsker levende lys i den mørke december tid.
    Rigtig god idé med din lanterne.

    SvaraRadera
  5. Jättefin! Om du fyller burken med vatten och fryser den först, så kan du hamra så många hål du vill utan att buckla burken :) Sedan är det bara att tina den, hälla ut vattnet och använda!

    SvaraRadera
  6. Så snygg! Och så himla bra att du hittade ett återanvändningsområde för de burkarna, det är ju toppen! :)

    Kul att du tyckte om mitt nät-magasin. Det gör mig glad! Och det var självklart att du skulle vara med som ett bloggtips :)

    Jag önskar dig en fin dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  7. Hej hej, detta är mitt första besök på din blogg, men det lär inte bli mitt sista ;) Toppenidé och jättefin blogg. Hoppas du får en fin kväll!

    SvaraRadera
  8. Åh så fina lyktor! Har haft den idén i huvudet ett tag men inte gjort något åt det ännu. Hade tänkt konservburkar, men dina burkar är ju så mycket snyggare!! :)

    SvaraRadera
  9. Jättesnyggt! Visst är det kul när det går att hitta nya användningsområden för saker som andra ser som skräp! Vem vill inte ha en sådan ljuslykta liksom!

    SvaraRadera
  10. ÅÅÅ vilka läckra!!! Är det ok att låna en av bilderna i detta inlägg och tipsa/länka till din sida??? Ska prova göra en sån här till sommaren...
    Lånar ingen bild förrän det är ok med dig...kika gärna in hos mig o tala om ifall det är ok, Mvh Maggi

    http://norrlandkarlekinredning.blogspot.se/

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...