lördag 2 april 2011

Rödbetsbiffar


Jag lagar gärna vegetariskt men jag tycker det är svårt. Visst blir det gott men man fastnar gärna i vissa smaker och då blir det tråkigt. Jag har dock kommit på ett knep och det knepet heter tillbehör. Med saker som en god yoghurtsås, fetaost eller stekt halloumi, riktigt goda oliver eller smaksatt keso går det lättare att variera de vegetariska rätterna. Mina rödbetsbiffar är dock goda som de är, även om en pepparrotsyoghurt och lite fetaost gör dem till en festmåltid.

Rödbetsbiffar
 4 portioner

6 medelstora kokta rödbetor
3 stora kokta potatisar
3 ägg
1 tsk mald koriander
1/2 tsk cayennepappar
salt & peppar
Ströbröd

Riv rödbetorna på finaste rivjärnet. Mosa potatisarna med en gaffel och blanda med rödbetor och övriga ingredienser.
Häll ströbröd i en djup tallrik. Smeten kan vara ganska lös men lägg en stor klick i ströbrödet, platta ut den och vänd den i ströbrödet. Är smeten väldigt lös kan du istället strö över ströbröd på ovansidan. Lägg biffen i medelvarm stekpanna med smör/olja i. Stek på båda sidor i totalt 5-10 minuter.
Servera med bulgur, kokt potatis eller ris, fetaost, yoghurtsås och en riklig sallad.

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset, detta ska jag definitivt prova.

    /MIa :)

    SvaraRadera
  2. Sen finns det ju massvis utav goda färska örter, bönor, nötter och sen älskar jag att kombinera marinerad tofu med soltorkade tomater osv. Men det mesta jag äter är veganskt, fast det gör matlagningen nästan ännu roligare. Man får anstränga sig lite extra och på något vis tycker jag att vegetarisk/vegansk mat är lite lite lyxigare :)

    SvaraRadera
  3. Takk for hilsen ;) Masse fine tips og bilder på bloggen din ;)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...